کد خبر: ۳۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹
بیداران:آهن یکی از مواد معدنی اساسی است که برای بسیاری از عملکردهای بیولوژیکی در بدن خود به آن نیاز داریم. آهن برای تعدادی از فرآیندهای پیچیده، مانند تولید پروتئین های هموگلوبین و میوگلوبین نیاز است. هموگلوبین در گلبول های قرمز خون یافت می شود و اکسیژن را از ریه ها به بافت های بدن ما انتقال می دهد، و میوگلوبین به تامین اکسیژن مورد نیاز عضلات کمک می کند.
گیاهانی از جنس آهن!

به گزارش بیداران، به نقل از "لیو لاو فروت"، آهن برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن نیاز است و در فعال کردن واکنش های آنزیمی ضروری برای سنتز کلاژن و تولید برخی انتقال دهنده های عصبی نیز نقش دارد. افزون بر این، برای تنفس و سوخت و ساز انرژی به آهن نیاز داریم.

به چه میزان آهن نیاز داریم؟

بنابر گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا، مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن برای مردان بزرگ‌تر از 19 سال 8 میلی گرم است، در شرایطی که زنان تا پیش از یائسگی نیازمند 18 میلی گرم آهن در روز هستند. پس از 50 سالگی، مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن برای زنان همانند مردان برابر با 8 میلی گرم است. مقدار مصرف توصیه شده روزانه آهن برای افراد کوچک‌تر از 18 سال و همچنین زنان باردار و مادران شیرده متفاوت است.

جذب آهن

در شرایطی که آهن موجود در منابع گیاهی به راحتی آهن موجود در رژیم های غذایی حاوی گوشت جذب نمی شوند، اما این به معنای آن نیست که وگان ها نمی توانند از رژیم غذایی روزانه خود به میزان کافی آهن دریافت کنند.

آهن هم (Heme) که آهن متصل به پروتئین های هم است از محصولات حیوانی سرچشمه می گیرد و آهن غیر هم که به پروتئین های هم متصل نیست در مواد غذایی گیاهی یافت می شود. درشرایطی که آهن هم در بدن راحت‌تر جذب می شود، عوامل مختلفی می توانند بر میزان جذب تاثیرگذار باشند.

به عنوان مثال، مصرف مواد غذایی سرشار از آهن همراه با مواد غذایی سرشار از ویتامین های C و A به جذب بهتر آهن در بدن کمک می کند. از این رو، ترکیب اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو، پرتقال، یا توت فرنگی (سالادی خوشمزه به نظر می رسد) انتخابی خوب برای جذب بهینه آهن است. از جمله منابع خوب برای ویتامین A می توان به سیب زمینی شیرین، انبه، هویج، بروکلی، نخود فرنگی، چغندر، هلو و لیمو اشاره کرد. ویتامین C تقریبا در تمام میوه های خانواده مرکبات، گوجه فرنگی، کیل، فلفل قرمز، گل کلم، جوانه بروکسل، پاپایا و توت فرنگی یافت می شود.

از مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند چای سیاه، قهوه، الکل و محصولات سویا نیز باید پرهیز کنید، زیرا آنها توانایی بدن برای جذب آهن را کاهش می دهند.

آهن بیش از اندازه

از آنجایی که بدن فاقد مکانیزمی برای خلاص شدن از آهن اضافی است، به گونه ای تکامل یافته تا جذب آن را تنظیم کند. به عنوان مثال، هنگامی که ذخایر آهن بدن کم هستند، جذب این ماده معدنی در روده تقویت می شود، اما زمانی که میزان آهن موجود در بدن زیاد است، جذب آن مسدود می شود. این مکانیزم تنها برای آهن غیر هم کارایی دارد. از این رو، مصرف طولانی مدت مواد غذایی سرشار از آهن هم، مانند گوشت قرمز، تخم مرغ، و لبنیات، موجب می شود تا بدن در تنظیم میزان آهن دریافتی دچار مشکل شود.

مصرف بیش از حد آهن هم محیطی را شکل می دهد که در آن روده دیگر توانایی تنظیم سطوح آهن را ندارد و بدن با آهن مسموم می شود. این شرایط می تواند به سناریوهایی مختلفی مانند دیابت، اختلالات روده، ریزش مو، کاهش جذب ویتامین E، افزایش تولید رادیکال های آزاد، بیماری کبدی و بیماری قلبی منجر شود.

مواد غذایی گیاهی سرشار از آهن غیر هم

در ادامه برخی مواد غذایی گیاهی که محتوای آهن آنها بیشتر از گوشت قرمز است، معرفی شده اند. این منابع گیاهی با یک وعده 4 اونسی استیک که حاوی حدود 2.7 میلی گرم آهن است، مقایسه شده اند. برای درک بهتر، یک وعده 4 اونسی تقریبا برابر با نصف یک فنجان می شود.

به خاطر داشته باشید که میزان آهن غیر هم توسط بدن قابل تنظیم است، در شرایطی که این امکان برای آهن هم وجود ندارد. اگر وگان هستید دو برابر کردن مصرف آهن غیر هم به منظور حصول اطمینان از دریافت آهن کافی را مد نظر قرار دهید.

دانه های کنجد: یک وعده 4 اونسی دانه های کنجد حاوی 16.8 میلی گرم آهن است.

قارچ مورل: یک وعده 4 اونسی قارچ مورل حاوی 14 میلی گرم آهن است.

لوبیا قرمز: یک وعده 4 اونسی لوبیا قرمز حاوی 9.4 میلی گرم آهن است.

دانه های شاهدانه: یک وعده 4 اونسی دانه های شاهدانه حاوی 9.14 میلی گرم آهن است.

دانه های چیا: یک وعده 4 اونسی دانه های چیا حاوی 8.8 میلی گرم آهن است.

بادام هندی: یک وعده 4 اونسی بادام هندی حاوی 7.6 میلی گرم آهن است.

شوید: یک وعده 4 اونسی شوید تازه حاوی 7.2 میلی گرم آهن است.

جعفری: یک وعده 4 اونسی جعفری حاوی 7.13 میلی گرم آهن است.

جو دوسر: یک وعده 4 اونسی جو دوسر حاوی 7 میلی گرم آهن است.

اسفناج: یک وعده 4 اونسی از اسفناج پخته حاوی 4 میلی گرم آهن است.

دانه های کدو تنبل: یک وعده 4 اونسی دانه های کدو تنبل حاوی 3.8 میلی گرم آهن است.

عدس: یک وعده 4 اونسی عدس حاوی 3.2 میلی گرم آهن است.

برگه زردآلو: یک وعده 4 اونسی برگه زردآلو حاوی 3.1 میلی گرم آهن است.

جوانه های آفتابگردان: یک وعده 4 اونسی جوانه های آفتابگردان حاوی 3 میلی گرم آهن است.

خرمالو: یک وعده 4 اونسی خرمالو حاوی 2.9 میلی گرم آهن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
ویژه های استان بوشهر

۹ صیاد بوشهری از زندان عربستان سعودی آزاد شدند

مهم‌ترین معضل جنوب استان بوشهر تأثیرات صنعت بر سلامت مردم است

اولویت اشتغال کارخانه سیمان دشتی نیروهای بومی باشد

هفته بارانی در استان بوشهر

اجرای جشن‌ها و تورهای متنوع در برنامه های نوروزی بوشهر

ته لنجی برای استان بوشهر اشتغال‌زایی فراوانی دارد

توسعه زیرساخت‌های گردشگری آبدان شتاب بیشتری می‌گیرد

کارگاه آموزشی بهداشت محیط کار در کشاورزی در شهرستان عسلویه برگزار گردید

گراوند:سلامت مالی، اخلاقی رویکرد جدی من در استان بوشهر است

فرماندار بوشهر: از افزایش قیمتهای اقلام توزیعی در شب عید جلوگیری شود

فرماندار گناوه:نگرانی ما در جامعه در خصوص کاهش ازدواج است

گراوند:بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغال‌زا اهتمام بیشتری داشته باشند

پیشروی گرد و غبار به سمت استان بوشهر

کارگاه آموزشی پرورش ماهیان زینتی در شهرستان بوشهر برگزار گردید

علف های هرز مهمترین عامل خسارتزا در مزارع گندم آبی

استاندار بوشهر:آرمان‌های شهدا هیچگاه به فراموشی سپرده نمی شود

افتتاح کارخانه تولید خوراک دام و طیور در شهرستان دشتستان

کارگاه آموزشی نحوه استفاده و کارکرد کولتیواتور باغی در استان بوشهر برگزار گردید

برگزاری جشنواره محلی زنان روستایی در شهرستان بوشهر

آب دریا سال آینده به جم می‌رسد

افتتاح مدرسه بانک صادرات در بوشهر

افتتاح بزرگترین طرح آبیاری نوین تحت فشار استان بوشهر در دشتی

آغاز عملیات ساخت اولین پارکینگ طبقاتی بوشهر

درگیری لفظی نماینده بوشهر و نماینده صومعه‌سرا در مجلس

باران در راه استان بوشهر

جرایم مالیاتی بنگاه‌های اقتصادی استان بوشهر بخشیده می‌شود

رئیس شورای بوشهر:نگاه ویژه‌ای به شورایاران داریم

مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم برطرف شود

خطوط لوله‌ دریایی فاز ۱۳ پارس جنوبی به طول ۲۱۰ کیلومتر اجرا شد

۸۳ میلیارد ریال برای بخش آموزش دشتی مصوب شد

روند اجرای احداث پایگاه امداد و نجات در دشتی تسریع شود

افزایش تولید اتان در فازهای 17 و18 پارس جنوبی

افتتاح ۱۱ خانه عالم در استان بوشهر

هوای برازجان و گناوه همچنان ناسالم

واحدهای صنفی از تولیدکنندگان داخلی کالا خریداری کنند

اعزام هیات تجاری استان بوشهر به عراق

ورود گرد و خاک و باران پراکنده به استان بوشهر

اختصاص ۶۰ میلیارد ریال برای احیاء بیابان‌های استان بوشهر

تعمیرات کمپرسورهای هوای ابزار دقیق در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی

برخورد شدید با عاملان تیراندازی در عروسی‌های استان بوشهر

تازه های سایت